Underbara 90-tal

80-talist som jag är så har jag ju många favoriter från sena 80-talet och framför allt 90-talet. Nu ska jag bjuda på en hel massa godingar från min barndom!
Minns ni dessa?


Gallavanterna - Dessa hade jag massa figurer av som liten. En granne hade böckerna och jag var såå avundsjuk! Nu har jag äntligen lyckas skaffa mig egna. Tack Tradera!

 
Drutten! Den söta tablettasken som jag gillade, men jag minns inte om den var så himla god egentligen...


Hade du någon Skogsfamilj? Jag och syrran hade en hel bunt med kanin-familjer!
Och minns ni filmerna? Liten.... mindre..... miiiiiiiiinst!


Ååå den här filmen var min absoluta favorit. Chipmunkarna reser jorden runt. Har den fortfarande på en heminspelad vhs.

Och på fredagskvällarna satt man bänkad framför Disney-dags! Ducktales var ju klart det bästa, och då var det ju en följetång som var hur spännande som helst! Gizmo-kvack och Bubba var favoriterna!


Och hela världen blev väl förälskade i superöta Gizmo från Gremlins! Har både ettan och tvåan hemma på vhs. Aningen sönderspelade......

Garbage Pail Kids samlarkort! De var ju så grymma!


Fortfarande bästa tv-spelet ever! Super Mario Bros. 3!
Jag brukade sitta och rita Koopa-ungarna, och detta var min favorit; Ludwig von Koopa.


Pixi-böcker har man ägt en del! Min favorit var Jesper och Jessica, och den lyckades jag hitta på Blocket så nu finns den i min sons bokhylla!


Keypers - var det någon som hade en sån? De var inte så vanliga, men jag älskade dem! Söta djur i massa färger, som hade ett fack på magen eller ryggen som man kunde låsa.


Och Popples! De söta trollen som man kunde förvandla till bollar. Jag hade några stycken, bland annat den orangea, Puzzel, här på bilden (han sitter här i bokhyllan bevid mig. Där sitter också Punkster, som är en rock-popples med tuppkam och piercing). Men jag ville så gärna ha den vita, Puff-Ball, och den gula, Potatochips.


Lego hade ett märke som hette Fabuland, som var typ i målgruppen mellan vanligt Lego och Duplo. Söta djur i söta hus. Jag hade.... förstås..... kaniner....


Och så fanns det ju en häftig ninja-kanin i serietidningen Usagii Yojimbo.


Sesame Street tittade jag på en del också, så jag är ju toklyckig att HM börjat sälja Sesame Street kläder nu till barn.....


GB-glassar har man ju en hel minnen från också! Vad sägs som Caribic, Banana-Joe eller Spinn? Eller när Calippo hette Pop-Up?
Ett litet tip som man gillar nostalgi är denna härliga bok, som inte bara innehåller glassar utan massa annat smått och gott:



Har ni några leksaker, böcker eller filmer som ni minns tydligt från 80- och 90-talet?

Kommentarer
Postat av: Jonna

Nu blev jag nästan gråtfärdig. Hur minns du allt det där? Åååå Gallivanterna! Så underbara!

2009-09-08 @ 22:59:38
URL: http://jonnatvartemot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0